СЕКРЕТИ СТВОРЕННЯ МОВНОГО СЕРЕДОВИЩА ВДОМА
Ні для кого не секрет, що розвиток дитини залежить від оточуючого її
середовища: чим вона багатша, тим інтенсивнішим є розвиток. Для дітей
дошкільного віку розвиваючим середовищем є їх дім, місце, де вони проводить
більшу частину часу.
Створення розвиваючого середовища вдома не вимагатиме від вас значних
зусиль, але допоможе вам активізувати розвиток мовлення вашої дитини.
1
секрет. Коментування дій (для дітей від 0 до 7 років). Для малюків це віршики та потішки з метою спілкування (купання,
одягання, в грі). Для старших дітей слід називати вголос предмет, його ознаки,
дії, деталі, способи його застосування. В цей період стрімко росте словник
дитини, тому його треба «підживлювати», тобто створювати хороше підгрунття.
Багаторазово повторюйте нове слово в різному контексті: «Поставимо вазон на
підвіконня, щоб було йому більше сонечка. Вазон треба полити. Він помітно виріс
вже. На нашому вазоні скоро з’являться квіточки».
2
секрет. Використовуйте в повсякденному мовленні узагальнюючі слова (для дітей
2-3 до 7 років). Наприклад: постав взуття на
місце, давай купимо овочі для борщу, яким транспортом будемо їхати, поскладай
одяг.
3
секрет. Нерозуміння мовлення малюка. Якщо
мовлення дитини ще не зрозуміле оточуючим, не варто «видавлювати» з дитини
слова: «Скажи «яблуко», скажи «вишня». Таким чином дитина відчує, що ви
маніпулюєте і буде тільки бунтувати. Ефективніше для порозуміння та мовлення
буде, якщо малюк буде показувати предмети, а у відповідь на його жести ви
запитуватимете: «Тобі яблуко? Так? Ні? Вишню?»; «Яку казочку тобі прочитати?
Про Колобка? Про рукавичку?»
4
секрет. Як ти думаєш? (з 3 років). Саме в
цьому віці виникає багато «чому?», «а чого?». Тому на чергове таке «чого?» запитайте
дитину «а як ти думаєш?», розмірковуйте разом з малюком вголос, дайте спочатку
йому можливість відповісти першому. Відразу конкретну відповідь на питання
краще давати вже коли в дитини достатньо добре розвинуте мовлення, вона може
зрозуміло для оточуючих сказати свою думку та активно розмовляти.
5
секрет. Точне найменування всіх предметів і їх частин в мовленні дорослих (з 1
року). «Зараз будемо прибирати іграшки.
Дай коробку». Якщо дитина робить помилку у виборі названого предмета і дає вам
відерце варто запитати: «невже це коробка? В неї можна скласти всі іграшки? Що
це? Так, це відеречко. Зможемо ми в нього покласти всі іграшки? Чому? Що треба
взяти щоб поскладати всі іграшки?»
6
секрет. Порівняння предметів під час звичайних справ (2-4 роки). При вдяганні на вулицю порівнюємо верхній одяг дорослого та дитини
(колір, розмір, застібки, наявність кишень і т.д.).
7
секрет. Розгорнуті відповіді (з 3 років). На більшість запитань не можна давати відповідь одним словом, тим
більше у віці, коли мовлення дитини у сензитивному періоді (найпродуктивніший
період) розвитку. Тому на такі запитання як «Що ти робив/робила у бабусі?», «Що
цікавого там було?», «Що сподобалось?», «З ким ти грався/гралась?» не можна
давати відповідь одним-двома словами, треба стимулювати дитину розгорнуто
відповідати на запитання, говорити свою думку.
Немає коментарів:
Дописати коментар