Ні для кого не секрет, що розвиток дитини
залежить від оточуючого її середовища: чим вона багатша, тим інтенсивнішим є
розвиток. Для дітей дошкільного віку розвиваючим середовищем є їх дім, місце,
де вони проводить більшу частину часу.
Створення
розвиваючого середовища вдома не вимагатиме від вас значних зусиль, але
допоможе вам активізувати розвиток мовлення вашої дитини.
1
секрет. Коментування дій (для дітей від 0 до 7 років). Для малюків це віршики та
потішки з метою спілкування (купання, одягання, в грі). Для старших дітей слід
називати вголос предмет, його ознаки, дії, деталі, способи його застосування. В
цей період стрімко росте словник дитини, тому його треба «підживлювати», тобто
створювати хороше підгрунття. Багаторазово повторюйте нове слово в різному
контексті: «Поставимо вазон на підвіконня, щоб було йому більше сонечка. Вазон
треба полити. Він помітно виріс вже. На нашому вазоні скоро з’являться
квіточки».
2
секрет. Використовуйте в повсякденному мовленні узагальнюючі слова (для дітей
2-3 до 7 років). Наприклад:
постав взуття на місце, давай купимо овочі для борщу, яким транспортом будемо
їхати, поскладай одяг.
3
секрет. Нерозуміння мовлення малюка. Якщо мовлення дитини ще не зрозуміле оточуючим, не
варто «видавлювати» з дитини слова: «Скажи «яблуко», скажи «вишня». Таким чином
дитина відчує, що ви маніпулюєте і буде тільки бунтувати. Ефективніше для
порозуміння та мовлення буде, якщо малюк буде показувати предмети, а у
відповідь на його жести ви запитуватимете: «Тобі яблуко? Так? Ні? Вишню?»; «Яку
казочку тобі прочитати? Про Колобка? Про рукавичку?»
4
секрет. Як ти думаєш? (з 3 років). Саме в цьому віці виникає багато «чому?», «а чого?».
Тому на чергове таке «чого?» запитайте дитину «а як ти думаєш?», розмірковуйте
разом з малюком вголос, дайте спочатку йому можливість відповісти першому.
Відразу конкретну відповідь на питання краще давати вже коли в дитини достатньо
добре розвинуте мовлення, вона може зрозуміло для оточуючих сказати свою
думку та активно розмовляти.
5
секрет. Точне найменування всіх предметів і їх частин в мовленні дорослих (з 1
року). «Зараз
будемо прибирати іграшки. Дай коробку». Якщо дитина робить помилку у виборі
названого предмета і дає вам відерце варто запитати: «невже це коробка? В неї
можна скласти всі іграшки? Що це? Так, це відеречко. Зможемо ми в нього
покласти всі іграшки? Чому? Що треба взяти щоб поскладати всі іграшки?»
6
секрет. Порівняння предметів під час звичайних справ (2-4 роки). При вдяганні на вулицю
порівнюємо верхній одяг дорослого та дитини (колір, розмір, застібки, наявність
кишень і т.д.).
7
секрет. Розгорнуті відповіді (з 3 років). На більшість запитань не можна давати відповідь одним
словом, тим більше у віці, коли мовлення дитини у сензитивному періоді
(найпродуктивніший період) розвитку. Тому на такі запитання як «Що ти
робив/робила у бабусі?», «Що цікавого там було?», «Що сподобалось?», «З ким ти
грався/гралась?» не можна давати відповідь одним-двома словами, треба
стимулювати дитину розгорнуто відповідати на запитання, говорити свою думку.
Немає коментарів:
Дописати коментар